Udfordringen
Mange kommunale medarbejdere løber rigtig stærkt. Alligevel føler mange borgere sig ikke tilstrækkeligt hjulpet af den hjælp kommunen giver. Det fører til frustration hos borgerne og et presset arbejdsmiljø for medarbejderne.
Hvad vil vi?
Er det for banalt at ønske større tilfredshed hos både borgere og medarbejdere? Muligvis, men hvis det skaber positive resultater og sparer ressourcer, er det måske alligevel værd at overveje?
Center for God Forvaltning hjælper offentlige institutioner med at styrke samarbejdet med borgerne og øge fokus på kernegaven. Vores mål er at skabe bedre løsninger for borgerne og større tilfredshed hos medarbejderne – for de samme penge eller måske endda for færre.
Hvem samarbejder vi med?
Center for God Forvaltning hjælper kommunalforvaltninger og institutioner med at styrke det borgernære samarbejde. Vi bidrager til at styrke kommunikationen og det personlige møde mellem borgere og kommunale medarbejdere, smidiggøre sagsbehandlingen og reducere antallet af klager.
Vi samarbejder med myndigheder, der ønsker øget kvalitet i mødet med den enkelte borger og bedre dialog og effektivitet i samarbejdet med grupper af borgere.
Og vi henvender os til borgere og foreninger, der ønsker at styrke deres kompetencer til at indgå i frugtbare samarbejder med lokale myndigheder.
Hvad står vi for?
Det er naturligvis god forvaltning, når myndigheder administrerer i overensstemmelse med loven. Men god forvaltning er meget mere end det. Det er enkel og hurtig sagsbehandling. Det er rationelle arbejdsgange, som inddrager viden på tværs af den kommunale organisation. Det er journalisering, så dokumenter ikke bliver væk. Det er kommunikation i et sprog, borgeren kan forstå. Det er sagsbehandling der giver borgeren mulighed for at føle sig inddraget, set, hørt og forstået. Og det er for både borger og embedsværk et spørgsmål om høflig og hensynsfuld opførsel.
God forvaltning er det der opstår, når en række menneskelige og faglige færdigheder og værdier som kommunikation, ledelse, empati og gensidighed bringes i spil samtidig.
I en hverdag med kompleks lovgivning, begrænsninger på tid og økonomi er det ofte lettere sagt end gjort.