Kommunikation til sygemeldte

I sidste uge ringede min stressramte og sygemeldte veninde.Min hjerne er brændt sammen’ fortalte hun. ’Jeg glemmer selv de mest indlysende ting. Og kan ikke overskue resten’.

Frustreret fortalte hun, at hun på jobcenteret havde fået en seddel – for det meget relevante tilfældes skyld, at hun ikke kunne huske, hvad der var blevet sagt , da hun mødtes med sin sagsbehandler.
’Problemet er bare’, at jeg ikke kan læse, hvad der står. Dvs. jeg kan godt læse de enkelte ord. Jeg er jo født og opvokset i Danmark. Har altid være god til at læse og stave. Men det giver ganske enkelt ikke mening i min stressramte hjerne’.

Ved selvsyn måtte jeg give min veninde ret. Selv med min ikke-stressramte hjerne, måtte jeg holde tungen lige i munden og blikket skarpt rettet på teksten, for at forstå, hvad der stod:

Sygedagpenge er en midlertidig ydelse, som man maks. kan få i 22 uger (5 mdr.)
Alle der modtager sygedagpenge skal revurderes efter 22 ugers sygemelding + løbende måned.
Såfremt du fortsat er uarbejdsdygtig, men du ikke opfylder reglerne for sygedagpengeforlængelse, vil du blive tilbudt et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Vilkåret for at modtage sygedagpenge/refusion til arbejdsgiver, er fuldt eller delvist uarbejdsdygtighed pga. egen sygdom.
Når vi vurderer, at du er i stand til at komme i job igen, vil dine sygedagpenge/refusion til arbejdsgiver ophøre……..’

Sygdomsramte har brug for information – ikke yderligere forvirring

Rigtig mange mennesker sygemeldes hvert år på grund af stress. Andre bliver sygemeldt af andre årsager. Men fælles for mange er, at når de dukker op på landets ydelseskontorer og jobcentre, så kører deres hjerner på højtryk: Hvornår kan jeg komme i arbejde igen? Hvad med min økonomi? De ubetalte regninger? Min karriere, ferien jeg har lovet børnene? Og så er det ærgerligt, at en information, forvaltningen udsender som en hjælp til borgeren, bliver opfattet som det modsatte og bidrager til bekymring og yderligere forvirring.

3 tommelfingerregler for let forståelig kommunikation

God forvaltning handler også om at kommunikere så borgen forstår hvad der bliver sagt. Både for borgerens og for den ansattes skyld. Og der er så meget man kan gøre, også uden at det skal koste mange penge.

Brug billeder: mange af os opfatter visuelt.
Brug almindeligt talesprog – undgå lange snørklede ord og sætninger.
’Dosér’ oplysningerne, så den stressramte hjerne kun skal forholde sig til det, der er nødvendigt her og nu.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *