
Retssikkerheden under pres
– få hjælp til det gode møde
Hver femte borger der søger om støtte fra kommunen føler sig uretfærdigt behandlet. Det viser en undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder fra 2017*. Når borgeren ikke føler sig hørt, opstår der ofte konflikter, og konflikter fører tit til klager. Det skaber yderligere tryk på sagsbehandlingen og det bidrager til lange sagsforløb, der er udmattende for både borgeren og sagsbehandleren.
Færre klager, mere ligeværdighed
Center for God Forvaltning arbejder med både borgere og kommuner for at fremme den danske forvaltning og retssikkerhed. Vi tilrettelægger kurser, der styrker kapaciteten hos forvaltninger i danske kommuner, så medarbejderne har blik for og redskaber til at give borgerne en tydelig og fair behandling. Vi klæder medarbejderne på til at skabe en ligeværdig kommunikation og fokusere på, hvordan mødet ender med et konstruktivt resultat – også når det er svært.
Bedre bisiddere
Center for God Forvaltning har uddannet hundredvis af danske bisiddere til at indgå som konstruktiv deltager i det gode møde. Vi gennemfører specielt tilrettelagt for den enkelte organisation og som generelle kurser afholdt på vegne af Center for Frivilligt Socialt arbejde. Kurserne giver bisidderne et overblik over, hvordan man bedst forbereder sig og deltager som bisidder. Det giver praktisk uddannelse i hvordan man bedst fremmer det gode møde og klæder bisidderen på til nøje at kende sin rolle og borgerens rettigheder og forpligtelser.
Vil du vide mere?
Skriv eller ring og snak med os.
Kontakt: Konsulent Malene Sønderskov
Telefon: +45 31 18 09 99
Email: mso@centerforgodforvaltning.dk
